סבידה, דיונון ים תיכוני | Common Cuttlefish

דיונון הרוקחים משפחת הדינונים Sepia officinalis

הסבידה הינו דיונון המשתייך למחלקת הרכיכות והוא יצור טורף אופורטוניסט הניזון מכל הנקרה בדרכו: סרטנים, דגים, חסילונים, רכיכות ודיונונים אחרים. צורת גופו אליפטית ושטוחה ביחס לקלמרי. בתוך גופו באזור הגב ישנו "שריד קונכייתי" מעין לוחית גיר, המשמשת את הסבידה כשלפוחית ציפה (משמשת כתוספת סידן לציפורים). בראשה של הסבידה שמונה זרועות אחיזה קצרות ושתי זרועות צייד ארוכות, פיה הוא דמוי מקור חד המאפשר לה לנשוך בחוזקה כאשר היא נתפסת. צבע הסבידה כאשר אינה בחיים הוא לבן עם כתמים חומים בהירים בתצורה מנומרת, אך כאשר הסבידה חיה צבעה משתנה (בדומה לזיקית) בהתאם לרקע הסביבה ובהתאם למצב הרוח שלה (נסיגה, חיזור). שחייתה של הסבידה איטית אך מאפשרת לה מצב "רחיפה" וכן שחייה לאחור (בניגוד לדגים).

הסבידה חיה לרוב בבדידות והיא בדרך כלל אורבת לצייד ממחבואה. היא מתחפרת מעט בחול וצבעה מתמזג עם הסביבה (כמעט ולא ניתן להבחין בה) וכאשר עובר דג בקרבתה היא שולחת את שתי זרועות הצייד שלה כדי להיאחז בו ומושכת אותו לעבר פיה המוקף שמונה זרועות אחיזה חזקות. כאשר הסבידה חשה מאוימת היא מתיזה דיו שחור לעבר הטורף מה שיוצר "ענן מיסוך" ומאפשר לה לסגת מבלי שיבחינו בה. דיו זה שימש בעבר כצבע ולייצור תרופות, כיום, הוא משמש להכנת רוטב שחור, בעיקר במאכלי ים איטלקיים. מחזור חייה של הסבידה הוא שנה אחת.

לאחר תהליך הרבייה באביב הן מתות. הסבידה נפוצה בים התיכון ולאורך החוף המזרחי של האוקיינוס האטלנטי, בעיקר בחלקו הצפוני. באזורנו נמצאית בכל סוגי הקרקע – חולית וסלעית, מעומק 5-200 מטר.

שיטות דייג: מכמורתנים, רשתות עמידה.
זמינות לאורך השנה: סתיו, חורף ואביב.
גודל שכיח: 100 גרם – 1 ק"ג.
אופן הכנה מומלץ: בישול, טיגון, על האש.